Pasy zębate wykorzystywane są do przenoszenia momentu obrotowego w przekładniach stanowiąc integralny element napędów pasowych. Ich właściwości sprawiają, że pasy te znajdują zastosowanie w układach wymagających wysokiej wydajności i dokładności synchronizacji.
Przekładnie pasowe wykorzystują różne rodzaje pasów takich jak pasy klinowe, pasy płaskie, pasy zębate a także pasy o przekroju okrągłym te ostatnie stosowane są jednak do przenoszenia małych mocy.
Zalety przekładni pasowych
Wśród zalet przekładni pasowych należy wymienić:
- płynność ruchu mechanizmu
- praca bez konieczności smarowanie
- cichobieżność
- tłumienie drgań
- możliwość przenoszenia ruchu w sytuacji nierównoległych wałów
- prostota i niskie koszty konstrukcji
Wady przekładni pasowych
Do wad przekładni pasowych należą:
- występowanie poślizgów
- niska odporność na wysokie temperatury
- niska odporność na działanie smarów
- występowanie dużej siły na łożyskach wałów
Pasy zębate w przekładniach
Głównymi cechami i zaletami przekładni pasowych wykorzystujących pasy zębate jest precyzja synchronizacji oraz możliwość pracy przy dużych prędkościach z wykorzystywaniem dużych przełożeń.
Pasy zębate wyposażone są w specjalne specjalne uzębienie, zazwyczaj niskie i grube, które podczas pracy zazębia się z dopasowanymi do nich zębami na kołach napędowych. Rozwiązanie to gwarantuje stałość przełożenia co podwyższa sprawność układu. Kolejnym plusem rozwiązania nie obciążanie wału i łożysk dzięki temu, że nie występuje konieczność stosowania napięcia wstępnego pasu. Stanowi to z kolei wadę pasów płaskich i klinowych.
Konstrukcja pasów zębatych
Tworzywem, z którego wytwarzane są pasy zębate jest guma syntetyczna, która odznacza się odpornością na działanie substancji chemicznych. Wewnętrzna struktura pasów wyposażona jest w stalowe lub poliamidowe linki, które wtopione są w gumę.
Kolejnymi cechami tego typu pasów są mała rozciągliwość przy równoczesnej dużej elastyczności.
Warto zajrzeć także do artykułu: