Pasy zębate wykorzystywane są do przenoszenia momentu obrotowego w przekładniach stanowiąc integralny element napędów pasowych. Ich właściwości sprawiają, że pasy te znajdują zastosowanie w układach wymagających wysokiej wydajności i dokładności synchronizacji.
Opinie specjalistów na temat warunków pracy pasów klinowych są jednoznaczne. Zwracają oni uwagę, że pasy powinny pracować na kołach rowkowych, których wymiary są ściśle i precyzyjnie dostosowane do przekroju pasa. Sam pas klinowy powinien stykać się ze ściankami rowków kół tylko bocznymi powierzchniami. Należy też zadbać o to aby koła pasowe były gładkie – pozbawione wyszczerbień, które mogą z czasem osłabić pas klinowy i doprowadzić do jego zerwania.
W doborze koła pasowego trzeba uwzględnić minimalną zalecaną średnicę względem pasa klinowego, który ma zastosowanie. Brak precyzji w tym zakresie prowadzi do skrócenia żywotności pasa a tym samym zakłócenia procesu produkcyjnego co może zrobić destruktywne skutki ekonomiczne spowodowane postojem linii produkcyjnej.
Eksperci podkreślają także, że koniecznie należy unikać stosowania smarów, olejów i substancji, które miałyby zwiększać przyczepność pasa do koła napędowego – pasy klinowe powinny działać swobodnie bez wpływu dodatkowych czynników i środków. Równocześnie zalecają oni stosowanie możliwie dużej średnicy kół dla zwiększenia żywotności pasa.
Wymieniając pas należy w pierwszej kolejności zweryfikować i wyregulować jego naciąg aby przez krótki czas uruchomić przekładnię do pracy bezobciążeniowej. Po takim zabiegu koniecznie trzeba skorygować naciąg. W przypadku stosowania nowych pasów klinowych trzeba mieć na uwadze, że w początkowej fazie wykorzystywania pas klinowy będzie ulegał wydłużaniu. Trzeba więc sprawdzać i korygować naciąg pasa w początkowych godzinach i dniach prac.
Jeżeli mamy do czynienia z przekładniami wielopasowymi, trzeba pamiętać aby w razie awarii jednego z zastosowanych pasów wymienić cały zestaw tak aby pracowały ze sobą pasy o tych samych parametrach i tolerancji. Wszelkie niedopasowania w przekładniach wielopasowych mogą doprowadzić do poślizgów pasów. Z tego względu producenci zgodnie twierdzą, że najskuteczniejsze i najbardziej wydajne są przekładnie wykorzystujące pojedyncze pasy. Nie występuje w nich problem kompletowania pasów o identycznej tolerancji jaki występuje w przypadku przekładni wielopasowych.
Czytaj także: