Pasy napędowe
Pasy napędowe są rodzajem cięgna napędowego, które służy do przenoszenia napędu przekładni pasowej. Posiadają szeroki zakres możliwości co wynika z ich wielowarstwowej struktury. Materiał z jakiego zostaną wykonane warunkuje środowisko pracy i dlatego ich budowa jest zależna od wielu czynników i parametrów.
Poza charakterystyką wykonywanej pracy i jej czasu, ważnymi czynnikami przy doborze pasa napędowego są obroty i moc napędu, średnice kół oraz ilość włączeń. Kluczową rolę odgrywa również rodzaj ułożenia napędu, przełożenie oraz moment rozruchowy.
Najczęściej stosowanymi pasami napędowymi są: pasy płaskie, klinowe i zębate.
Pasy płaskie ze względu na swą prostą i trwałą konstrukcję najczęściej znajdują zastosowanie w maszynach rolniczych, które wykonują pracę w ciężkich warunkach. Ponadto sprawdzają się wszędzie tam gdzie występują duże odległości między wałami. Coraz rzadziej wykorzystywane są w budowie maszyn. Natomiast na dużą skalę wykorzystywane są w transporcie wewnętrznym. Dotyczy to głównie urządzeń takich jak przenośniki taśmowe.
Pasy klinowe
Pasy klinowe posiadają bardziej skomplikowaną konstrukcję. Zapewnia ona przy niewielkim wstępnym napięciu pasa dużą wartość siły tarcia. Często wykonywane są z uzębieniem wewnętrznym lub zewnętrznym. Zwiększa to elastyczność na powierzchniach bocznych pasa i zarazem zmniejsza tarcie wewnętrzne w warstwie ściskanej, co znów podwyższa wytrzymałość zmęczeniową materiału pasa.
Pasy zębate
Pasy zębate przenoszą obciążenia w sposób kształtowocierny. Ich budowa zapewnia stałość przełożenia przekładni. W związku z tym nie występuje zjawisko poślizgu pasa. Nie obciążają wałów i łożysk przekładni tak jak pasy płaskie i klinowe, gdyż wymagają znacznie mniejszego napięcia wstępnego. Wykonane s a z materiałów odpornych na rozciąganie oraz zna działanie olejów . Są całkowicie bezobsługowe.
Na zamówienie możliwe jest wykonanie niestandardowych rodzajów wymienionych pasów. Pozwala to na dobór pasa pod konkretne, szczegółowe i specyficzne parametry. Dzięki temu przenoszenie nietypowych napędów nie stanowi większego problemu.
Po zużyciu pasy napędowe podlegają szybkiej i łatwej wymianie bez kosztownego, długotrwałego unieruchomienia i postoju maszyn. Zamawiać je można w formie obwodów zamkniętych, na metry lub z przygotowanymi do montażu końcówkami.
Czytaj także: Pasy klinowe – serwis | Przenośniki – rodzaje